Βελτιστοποίηση Μηχανών Αναζήτησης - SEO
Θα θέλατε να αυξήσετε την οργανική κίνηση στον ιστότοπό σας;Πώς μπορείς να εκμεταλλευτείς την δωρεάν οργανική κίνηση του ιντερνέτ;
Συγχαρητήρια! Μόλις απέκτησες την πρώτη σου ιστοσελίδα στο ιντερνέτ. Σίγουρα θα περιμένεις την επόμενη μέρα να έχεις χιλιάδες επισκέπτες που αγωνιούν να ψωνίσουν τα προϊόντα σου. Ίσως όμως απογοητευτείς αν δεν έχεις κάνει την έρευνά σου από πριν. Με σχεδόν 1 δισεκατομμύριο ιστοσελίδες αυτή την στιγμή στο διαδίκτυο, η νέα σου σελίδα θα μπορούσε να παρομοιαστεί ως ένα μαγαζί κάπου στον Αμαζόνιο. Πόσο εύκολο νομίζεις πως είναι να το βρει κάποιος;
Θα χαρείς να μάθεις πως στο ιντερνέτ τα πράγματα έχουν γίνει λίγο πιο εύκολα σήμερα με την βοήθεια των μηχανών αναζήτησης. Αυτές οι μηχανές χρησιμοποιούν αυτόματα προγράμματα που επισκέπτονται όλες τις ιστοσελίδες που ανακαλύπτουν και διαβάζουν το περιεχόμενό τους έτσι ώστε όταν τους κάνεις μια ερώτηση, να ξέρουν πού να σε στείλουν για την απάντησή σου. Σκέψου της μηχανές αυτές ως οδηγούς ταξί που σε πάνε ακριβώς έξω από το μαγαζί που θέλεις στον Αμαζόνιο.
Εκατομμύρια κόσμος ψάχνει καθημερινά στις μηχανές αναζήτησης για πράγματα που τον ενδιαφέρουν και αποτελούν την οργανική κίνηση που θέλεις να εκμεταλλευτείς.
Πώς μπορείς να διασφαλίσεις ότι οι μηχανές αναζήτησης ξέρουν τα πάντα για το μαγαζί σου και θα οδηγήσουν τους ενδιαφερόμενους αγοραστές στην πόρτα σου;
οργανική κίνηση είναι οι επισκέπτες που έρχονται από τις μηχανές αναζήτησης και όχι από πληρωμένες διαφημίσεις
Προώθηση Ιστοσελίδων SEO
Η σχεδίαση και ανάπτυξη μιας ιστοσελίδας αποτελεί το πρώτο και ίσως και το σημαντικότερο βήμα για την online παρουσία της επιχείρησής σας. Εκτός από την αισθητική πλευρά που αφορά κυρίως στην πρώτη εντύπωση, το ζητούμενο είναι να είναι λειτουργική και φιλική όχι μόνον στο χρήστη (user friendly) αλλά και στις μηχανές αναζήτησης (SEO friendly).
Όσον αφορά στη φιλικότητα ως προς το χρήστη (responsive and mobile-friendly design κτλ) αυτό έχει να κάνει με την σχεδίαση και ανάπτυξη της ιστοσελίδας ή του e-shop. Στο κομμάτι της φιλικότητας ως προς τις μηχανές αναζήτησης συναντάμε τον όρο βελτιστοποίηση ιστοσελίδας για τις μηχανές αναζήτησης ή αλλιώς SEO – Search Engine Optimisation. Και όταν μιλάμε για μηχανές αναζήτησης στην Ελλάδα, αναφερόμαστε επί το πλείστον στη Google η οποία κατέχει περίπου το 90% του συνόλου των αναζητήσεων στο διαδίκτυο.
Η προώθηση μιας ιστοσελίδας μέσω της υπηρεσίας SEO στα οργανικά αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης μέσω της βελτιστοποίησής της είναι μία εξαιρετικά επίπονη διαδικασία, πολυδιάστατη, με πληθώρα τεχνικών παραμέτρων και απαιτεί αφοσίωση, επιμονή, υπομονή και συνεχή ενασχόληση.
Τί είναι το SEO
Προώθηση/Βελτιστοποίηση ιστοσελίδων (SEO – Search Engine Optimisation) είναι η διαδικασία ενίσχυσης της φυσικής/οργανικής κατάταξης ενός website, της σχετικότητας (relevancy) και της φήμης (reputation), προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η κίνηση (traffic) που έρχεται από τις μηχανές αναζήτησης. Τη σπουδαιότητα αυτής της διαδικασίας ενισχύει και το γεγονός ότι το 75% της κίνησης σε μία ιστοσελίδα προέρχεται από τις οργανικές αναζητήσεις σε αντιδιαστολή με το 25% που παράγεται από τις πληρωμένες διαφημίσεις μέσω Google AdWords.
Από το 75% των οργανικών αναζητήσεων, το 75% αυτών αφορά αποτελέσματα αναζητήσεων στην πρώτη σελίδα της Google. Αυτό σημαίνει με απλά λόγια, ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό για την επιχείρησή σας να βρίσκεστε εκεί, στα πρώτα 10 οργανικά αποτελέσματα της Google. Με δεδομένη λοιπόν την κυριαρχία της Google στην Ελληνική αγορά (97% των αναζητήσεων πραγματοποιούνται στη μηχανή αναζήτησης της Google), ας δούμε πως ακριβώς λειτουργεί ο μηχανισμός της. Προκειμένου η Google να παρουσιάσει τα σχετικότερα αποτελέσματα σε έναν χρήστη που αναζητά κάτι στο Google Search, ταιριάζει αυτό που ψάχνει ο χρήστης (με βάση τη λέξη-κλειδί που πληκτρολογεί) με το περιεχόμενο που διατίθεται online (κυρίως τα κείμενα που βρίσκονται στις σελίδες) και κατατάσσει τη σελίδα βασιζόμενη στο πόσο καλά ταιριάζει σε αυτό που ζητούν (με βάση τη χρήση των λέξεων-κλειδιών ή keywords) και τη φήμη της ιστοσελίδας (reputation), δηλαδή τον αριθμό αλλά κυρίως την ποιότητα των άλλων σελίδων που συνδέονται στη δική μας σελίδα και όλα τα παραπάνω τα συγκρίνει με όλα τα websites παρόμοιας θεματολογίας.
Τεχνικά, η παραπάνω διαδικασία πραγματοποιείται με τη χρήση ειδικών προγραμμάτων τα οποία πραγματοποιούν αρχικά αναζήτηση/εντοπισμό (crawling) ολόκληρου του διαδικτυακού περιεχομένου και στη συνέχεια ευρετηρίαση (indexing) του περιεχομένου που επιλέγεται με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, προκειμένου να είναι διαθέσιμο στους χρήστες για αναζήτηση μέσω των search engines.
Προϋποθέσεις Επιτυχημένης SEO Βελτιστοποίησης
Η διαδικασία προώθησης/βελτιστοποίησης ιστοσελίδων με στόχο την παρουσία στις πρώτες θέσεις των οργανικών αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης, αποτελεί ίσως μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στα πλαίσια του σύγχρονου internet marketing και απαιτεί μία σφαιρική προσέγγιση των πραγμάτων. Ως συστατικό του μείγματος marketing θα πρέπει να αντιμετωπίζεται λαμβάνοντας υπόψιν:
1. Την ανάλυση της επιχειρηματικής δραστηριότητας και στρατηγικής (κατανόηση της αγοράς στόχευσης, έρευνα για τα προσφερόμενα προϊόντα/υπηρεσίες, στόχευση πελατειακής βάσης κτλ)
2. Την ανάλυση του εξωτερικού περιβάλλοντος (ομάδες πελατών, μελέτη ανταγωνιστών κτλ)
3. Τις παραμέτρους για on-page και off-page optimisation, social media, μηχανές αναζήτησης κτλ
Συχνές Ερωτήσεις για την Προώθηση Ιστοσελίδων
Τι είναι το SEO με απλά λόγια;
Ο όρος προέρχεται από τα αρχικά των αγγλικών λέξεων Search Engine Optimization – SEO, το οποίο και μεταφράζεται σε Βελτιστοποίηση για τις Μηχανές Αναζήτησης. Πρόκειται δηλαδή για το σύνολο των ενεργειών που πραγματοποιούνται είτε πάνω στο ίδιο το site είτε έξω από αυτό προκειμένου να καταφέρουμε να φέρουμε την ιστοσελίδα μας όσο πιο ψηλά γίνεται στην κατάταξη των οργανικών αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης.
Με ακόμη πιο απλά λόγια… Έχω ένα eshop που διαθέτει π.χ. βιταμίνες. Σκοπός μου είναι όταν ένας χρήστης πληκτρολογεί τη λέξη "βιταμίνες" (keyword=λέξη κλειδί) σε μια μηχανή αναζήτησης, το site μας να βρίσκεται όσο πιο ψηλά γίνεται στα Search Engine Results Pages (SERPs).
Είναι Τόσο Σημαντικό να Είμαι στην Πρώτη Σελίδα στις Google Αναζητήσεις;
Χωρίς πολλά πολλά λόγια… ΝΑΙ. Έρευνες έχουν δείξει ότι το Click Through Rate (CTR), το ποσοστό δηλαδή των αποτελεσμάτων που clickάρονται ανήκει κατά 80% στις καταχωρήσεις της πρώτης σελίδας και μόλις ένα 20% των χρηστών προχωρά στις επόμενες σελίδες. Τη μερίδα του λέοντος φυσικά κατέχουν οι 3 κυρίως πρώτες θέσεις. Με ακόμα πιο απλά λόγια… Στο eshop του παραδείγματός μας, αν φέρουμε την ιστοσελίδα μας στην πρώτη σελίδα των αναζητήσεων (κάθε σελίδα περιέχει 10 αποτελέσματα), από τους 100 που θα ψάξουν για "βιταμίνες", οι 80 θα clickάρουν μία από αυτές τις ιστοσελίδες, άρα και τη δική μας. Αν αναλογιστούμε ότι την συγκεκριμένη (ακριβώς) λέξη την αναζητούν περίπου 6000 άτομα το μήνα, ποσοστό των 80%*6000=4800 ατόμων θα κατευθυνθούν και στο δικό μας site. Και όλα αυτά από μία και μόνο λέξη!
Πόσα «Είδη» SEO Υπάρχουν;
Η διαδικασία βελτιστοποίησης ιστοσελίδων αποτελείται από 2 ξεχωριστά αλλά άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους κομμάτια. Αυτό της on-page βελτιστοποίησης, που αφορά σε ενέργειες που λαμβάνουν χώρα μέσα στην ίδια μας την ιστοσελίδα (π.χ. διαμόρφωση τίτλων, κατάλληλη χρήση keywords κτλ) και της off-page που αφορά ενέργειες που πραγματοποιούμε ουσιαστικά για να την "διαφημίσουμε" στον έξω κόσμο.
Αναλυτικότερα:
On-Page Optimization
Στη Βελτιστοποίηση Μηχανών Αναζήτησης , οι online σελίδες βελτιστοποίησης αναφέρονται σε παράγοντες που έχουν επιπτώσεις στην ιστοσελίδα σας. Οι παράγοντες αυτοί ελέγχονται από εσάς ή από την κωδικοποίηση της σελίδας σας. Παραδείγματα των online σελίδων βελτιστοποίησης περιλαμβάνουν χρήση πραγματικού κώδικα HTML & HTML5 , τη χρήση λέξεων-κλειδιών , ετικέτες τίτλου και περιγραφής , εσωτερική σύνδεση , βελτιστοποίηση εικόνας κ.λ.π.
Off-page Optimization
Στη βελτιστοποίηση μηχανών αναζήτησης , οι offline σελίδες βελτιστοποίησης αναφέρονται σε παράγοντες που έχουν επίδραση στην ιστοσελίδα σας ή στην λίστα της σελίδας σας σε φυσικά αποτελέσματα αναζήτησης . Αυτοί οι παράγοντες είναι off-site στο ότι δεν ελέγχονται από εσάς ή την κωδικοποίηση της σελίδας σας . Παραδείγματα των off-σελίδων βελτιστοποίησης είναι όπως η δημοτικότητα των link των σελίδων και η κατάταξή τους.
Εγώ Διαφημίζομαι στο Google AdWords. Τί το Χρειάζομαι το SEO;
Ένας από τους πλέον διαδεδομένους και ταυτόχρονα από τους αποτελεσματικότερους τρόπους προβολής/προώθησης της ιστοσελίδας μας είναι μέσω της πληρωμένης διαφήμισης στο Google AdWords. Η αποτελεσματικότητά της έγκειται στο γεγονός ότι προβάλλονται διαφημίσεις στοχευμένες στο κοινό εκείνο που αναζητά τα προϊόντα/υπηρεσίες μας, στο χρόνο που τα χρειάζεται. Επίσης, με την ενεργοποίηση της καμπάνιας, η ανταπόκριση είναι άμεση (λίγα μόλις λεπτά). Αλλά έχει και ένα σημαντικό μειονέκτημα κυρίως όταν αποτελεί (τελείως λανθασμένα) το μοναδικό τρόπο προώθησης της ιστοσελίδας μας. Μόλις σταματούμε να επενδύουμε σε διαφήμιση, σταματά ακαριαία και το traffic που προέκυπτε από αυτή την ενέργεια. Επίσης, το κόστος του είναι αρκετά υψηλό και σε βάθος χρόνου, προφανώς, είναι οικονομικά ασύμφορο. Το SEO από την άλλη έχει πιο μόνιμα αποτελέσματα και η αξία του πιστώνεται στο domain μας. Αν συνυπολογίσουμε το γεγονός ότι το 70-75% του traffic προέρχεται από τα οργανικά αποτελέσματα και όχι από τις διαφημίσεις και ότι το 85% των χρηστών φαίνεται να δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στα SERPs, τότε μάλλον έχουμε… νικητή!
Εντάξει... Εύκολο Ακούγεται. Ξέρω και μερικά από αυτά… Θα το Κάνω Μόνος μου!
Όταν έχουμε κάποιο πρόβλημα υγείας δεν σπουδάζουμε Ιατρική για να αυτοϊαθούμε, αλλά απευθυνόμαστε στο γιατρό και ακολουθούμε τις συμβουλές του. Βέβαια, θα πείτε, εδώ πολλοί αναιρούν ακόμα και τους γιατρούς και ακολουθούν δικές τους θεραπείες, τον digital marketer θα ακούσουν για θέματα SEO;
Για να μιλήσουμε λίγο πιο τεχνικά, με περισσότερες από 600 επικαιροποιήσεις των αλγορίθμων της Google (και πόσες άλλες των υπολοίπων μηχανών αναζήτησης) ανά έτος και περισσότερους από 200 ranking factors να προσμετρούνται στη συνολική αξιολόγηση της ποιότητας (page rank) μιας ιστοσελίδας, αν νομίζεις ότι μπορείς να έχεις "full time" επαγγελματική ενασχόληση με το SEO της ιστοσελίδας σου, τότε μάλλον είναι καιρός να ψάξω για άλλη δουλειά…
Το Ξανασκέφτηκα... Θα το Αναθέσω σε Ειδικό. Σε Πόσες Ημέρες θα Είμαι Πρώτος;
Με τον συνολικό αριθμό των ενεργών websites να προσεγγίζει το 1 δις και με δεδομένη την επιθυμία των (συντριπτικά) περισσοτέρων να βρίσκονται στην πρώτη σελίδα (10άδα) της Google, δεν νομίζετε ότι είναι λίγο δύσκολο να χωρέσουμε όλοι;
Μία σχετικά πρόσφατη διαφήμιση έλεγε "δεν θέλει κόπο, τρόπο θέλει". Δυστυχώς στην περίπτωσή μας θέλει κόπο και μάλιστα πολύ μεγάλο, χωρίς φυσικά να λείπει και ο τρόπος. Το SEO είναι οργανικό και ως τέτοιο χρειάζεται χρόνο για να… ευδοκιμήσει. Για ένα καινούριο site, ένας χρόνος τουλάχιστον 6 μηνών (πολλές φορές και παραπάνω ανάλογα με την αγορά, τους στόχους και τον ανταγωνισμό) είναι απαραίτητος για να αρχίσουμε να βλέπουμε καλά αποτελέσματα.
Εντάξει Έκανα SEO για 3 Μήνες. Φτάνει Τώρα...
Αυτό μας θυμίζει περιπτώσεις ατόμων που πηγαίνουν στο γυμναστήριο για ένα πολύ περιορισμένο χρονικό διάστημα, 1 μήνα, με συγκεκριμένο σκοπό. Σίγουρα υπάρχουν και αυτές οι περιπτώσεις (και είναι πολλές). Αυτός όμως που θέλει να είναι υγιής 365 ημέρες το χρόνο γυμνάζεται και τους υπόλοιπους 11 μήνες. Όπως είπαμε και παραπάνω οι αλλαγές στο παιχνίδι είναι πλέον πολλές, συχνές και… επώδυνες πολλές φορές αν δεν ξέρουμε το πώς και το γιατί.
Στο Δια Ταύτα... Πόσο κοστίζει;
Ναι λοιπόν… Αργά η γρήγορα όλα εκεί καταλήγουν. Πόσο ακριβό είναι το σπόρ; Το σπορ γενικότερα του internet είναι ακριβό, έως πολύ ακριβό. Στο πλαίσιο αυτό και το SEO είναι ακριβό με το ακριβές του κόστος να καθορίζεται από πολλούς παράγοντες. Μιλάμε πάντα για τις περιπτώσεις που κάποιος θέλει να ασχοληθεί σοβαρά και επαγγελματικά με την online επιχείρησή του και όχι για τις περιπτώσεις που απλά διατηρούμε ένα blog και δεν μας ενδιαφέρει αν οι μοναδικοί μας αναγνώστες είναι ο περιορισμένος κύκλος μας. Αυτό που χρειάζεται είναι ένα σωστό business/marketing plan, είναι οι σωστοί συνεργάτες και όρεξη για πολύ δουλειά. Ο καιρός που το internet ήταν "εύκολη" υπόθεση (για εκείνους τους λίγους) έχει περάσει ανεπιστρεπτί.